Rosz Malieyana: Hanya Kerana RM 4.50 !

10 April 2015

Hanya Kerana RM 4.50 !




Kenapa aku kata bermula RM 4.50?

Nak dengar aku citer x?..eh..silap! Nak baca x?.hihi

Ok..semuanya bermula, selepas aku balik dari kerja… aku balik kerja naik train, so rutin harian masa balik keja mesti transit ke KL Sentral…
Setiba aku disana..betul2 depan pintu keluar stesen Putra ke KLSentral..aku di sapa seorang pakcik..
‘ Nak..boleh tolong pakcik x…’
Tanya pakcik ni dalam keadaan serba salah..maybe malu kot dengan aku..
Aku tengok jerk pakcik ni..yer lah..risau gak aku.tetiba tegur kan, org sekarg ni susah nak percaya, tambahan duduk dlm kota serba maju dan sesak ni..Key Ell la katakan!!…hiih..
So, aku tnya balik xpa syak wasangka…
` kenapa yer pakcik..?’..
`Boleh x pakcik nak pinjam duit nak balik Klang...pakcik nak beli tiket KTM.’
Aku tengok dan xsempat aku nak tanya lagi…

Pakcik tu bagitau lagi…

‘ Sebenarnya..beg duit pakcik dah kena curi masa pakcik tido kat atas.. ( ada tingkas atas di Kl sentral tu..)..Pakcik baru balik tengok anak pak cik di Klang..lepas tu pak cik nak balik Tanjung Malim, pakcik berehat jap, pastu terlelap kat atas tu.. pakcik xsempat nak beli tiket sebab duit dah xda… boleh x pakcik pinjam duit nak pergi kat anak pakcik, pas tu nak wat report polis semua..nnti anak pakcik uruskan yang tu..’
Ya Allah..sedih plak aku dengar.. masa tu, dalam poket aku tinggal RM10 jerk..
Yer lah..hujung bulan..gaji xmasuk lagi, pas tu mikirkan bayaran bulanan kereta sewa.. sebab pelanggan sekarang pun xmenentu.. biasalah berniaga..kadang2 naik..kadang turun..tapi xper..aku anggap asam garam adat berniaga.. biasalah tu.. aku yang pilih jalan tu kan..
So, sambung balik citer tadi..

Aku xpkir panjang..aku terus beratur untuk pakcik tu belikan tiket ke Klang…
Walaupun aku tau…masa tu aku perlu bergegas pulang ke rumah.. nak ambil anak aku plak..
Tapi..sifat kesian mengatasi semua tu..aku terus tolong beraturkan..( panjang plak barisan masa tu..yer lah..time peak kan! )..xper..aku sanggup..
Alhamdulillah..Allah mudahkan urusan aku..xsampai 5 minit, proses beli tiket selesai.. ( dalam hati..aku ni pelik jgak, slalu lambat jer beratur ni..hari ni cepat plak.. )
So, lepas dah dapat tiket, terus aku bagi kat pak cik tu yang mengekor aku dari tadi..hihi
Lepas bagi.. dia pun ambil dengan muka yang gelisah jer.. dalam hati..nape plak pak cik ni..hihi
Tetiba tangan aku terus jer hulur duit lebihan beli tiket… baru pakcik tu senyum!
Owh.. dia perlukan duit rupanya..

‘ Terima kasih yer nak.. pak cik nak beli air..dahaga..boleh bagi no.telefon x? Pak cik nak bayar duit kamu ni..’

Ala..jujurnya pakcik nie..setakat tiket RM 4.50 tu..halalkan jer lah..aper lah sangat kan..duit boleh cari… bisik hati kecik aku..

Aku pun jawab..’ ehhh..xper lah pakcik, saya halalkan..saya boleh tolong pakcik setakat ni jer..itu jer saya termampu…’

‘ ini dah cukup besar nak, terima kasih bebanyak’…

Selepas habis pakcik tu ucap terima kasih..aku terus jalan menghala KTM untuk pulang kerumah…
Rasa puas la dapat tolong pakcik tu..hihihi.. ( big smile )
Ntah la…tenang jer!
Alhamdulillah…
Sampai rumah..terus aku senyap jer! Xciter pun kat laki aku…hihh..
Ntah, rasa terkunci mulut nak bagi tau..hihi…
bukanlah nak berahsia..sebab antara kami berdua memang tak ada rahsia!... J

Keesokkan harinya..hari sabtu, tak pergi memana pun… 
Cuma bawak si hadif keluar jejalan kat taman jer..
Pukul 7.00 mlm.. ( sama waktu dengan insiden pakcik ni ) dapat whatapps dari penyewa kereta sewa kami..
‘ Aka..saya akan sambung tempoh sewaan ini lagi sebulan yer!’..
Ya Allah…
Sujud syukur rasa..
Allah baca apa yang aku pikir…
Terima Kasih Allah..
Memang tengah susah hati time tu sebab pikir pasal kereta sewa..hihi

Hanya RM 4.50 menjadi RM1500 ( Harga sewa sebulan )..Allah gandakan ker 300%
Ya Allah..besarkan nikmatNYA..!

Allhamdulillah..Allah tau apa yang TERBAIK untuk kita…
Yang penting.. bersangka baik lah denganNYA..

So, kunci kat sini..
kalau kita susah hati@ rasa terhimpit.. bantulah orang/sedekah lah mana yang mampu…
Allah tetap MEMBALAS walaupun sekecil2 zarah!





 - Sekadar Perkongsian Kecil -




No comments:

Post a Comment