Rosz Malieyana: 3 JENIS KAWAN

6 March 2015

3 JENIS KAWAN


Ops..abaikan bilangan gambar budak diatas..hihi


Cerita ni tahun lepas punya cerita.....

26/11/2014 – Ahad
2014 - Tahun yang banyak aku sedut elmu..banyak la kelas aku pergi..
Aku pernah pergi ke Class santai dari Dato Rusly..
kenal x? 


Chef Liey.@ dikenali JUTAWAN SENYAP! mungkin ada yang kenal..mungkin ada yang x?
Siapa yang berniaga dalam bidang makanan & stimulateraphy..InsyaAllah kenal..tapi kalau x kenal lagi..masih tak terlambat lagi nak kenal.. boleh terjah ke webnya... Dato Rusly Abdullah 
Bagi aku..beliau seorang sangat low profile...
sebab..ntah la..aku suka cara penyampaiannya! Santai... kalau org melayu pior tu memang senang la nak paham! ( jenis macam aku la...) 
Beliau seorang yang ‘ Dari SIFAR menjadi JUTAWAN..
Tak ke hebat dengar tu!
OK..nak dijadikan cerita..aku daftar kelas beliau..bayar dlm RM30 seorang..
aku joint ngan orng lain 
( aku pun x kenai..kenai dlm FB jerk..huhu) sebab kalau seorang RM50...
dan 3 orang RM90...
so cari lah orang..hihi..
Then, g la kelas beliau...ni pun ada rakan FB aku forward post beliau...nmpak mcm best!.. 
nak tau jgak..aper yang best tu..aku redah sorang2 tau..ke Hotel Adamson kat Chow Kit tu.. 
Boleh tahan ramai jgak la..tapi aku dtg awal Alhamdulillah sempat duduk depan.
Ok..dah start masuk pkul 9.30 pagi mcm tu la... Intro tu slow sikit..sebab kita xkenal dia kan...so..makin lama..makin best! Ish..lama-lama makin menjadi...memang best sangat la bagi aku especially orang yang berjiwa usahawan ni..hihi...( jiwa aku la ni yang suka cari peluang untuk berniaga )
Part yang paling best beliau share..part Busines MELAYU vs CINA..
Beliau pun bla..bla..bla..mcm2 citer..
yang aku ingat..beliau ada citer...
‘ Orang CINA..dia akan akan cari peluang yang modal ciput sngat...tapi hasil lumayan..tapi orang MELAYU suka pakai orang cina buat! Aduss...
( panggg...terasa bahang kat muka!..mcm ada org bagi penampo plak!..hihih )
Contohnya...

Kalau pergi rumah Cina...masuk kacang soya keluar rumah jadi tahu..jadi tauhu kering..
Masuk rumah orang melayu plak..Tauhu goreng wat masak sambal..
Tauhu Sumbat..pas tu makan..n ‘buang’!

Masuk rumah orang cina lagi..masuk sotong kering..jadi sotong besarrr..sotong kembang!
Tapi masuk rumah orang Melayu keluar jadi sotong masak sambal..pas tu ‘buang’!

Itu jer lah yang aku ingat...hihi..kadang2 kita pun xpikir..!

Banyak prons & Cons yang kita dapat tengak dalam 1 bidang untuk 2 bangsa yang berbeza! 
Dan banyak yang kita boleh pelajari kenapa kita harus berniaga/business...

Tapi POST ni bukan nak citer pasal tu..
nak cite pasal 3 JENIS KAWAN yang aku sedut semasa sesi bersama Chef Liey, yang mana kita patut  tahu jika nak pilih siapa kawan dan siapa lawan.. 
especially yang berBUSINESS..
( Sorry la..aku suka apa yang aku buat & tengok dikaitkan dengan BUSINESS..Penting bagi aku.. )
Ini tips yang berguna untuk PATUT kita tau kalau kita nak Berjaya & mengubah kehidupan yang lebih baik !
Kerana... ‘ Siapa kawan kita sekarang..adalah siapa kita akan datang’

So, kawan adalah peranan PENTING jgak untuk menjadi baik & LEBIH baik.
Ok..biar aku share sikit apa yang beliau story mory dalam sesi beliau hari tu k...

Dalam kehidupan kita...kita akan kenal 3 JENIS KAWAN yang boleh dikategori kan..


1.       #SERATI
Serati ni lebih kepada seorang yang SENYAP & agak SERIUS
Orang yang bertanggungjawab
Orang yang LASAK & tak CAKAP banyak.
Orang sekeliling  tidak akan sedar jika ketiadaanya.
Dia juga bersifat keagamaan, selalu mengajak berbuat BAIK
Dia juga seorang yang JUJUR & sentiasa melakukan kerja dengan cara yang betul.
Dia juga seorang yang x pandai nak pusing2 @ putar2 alam ni..senang cakap..xpandai la nak kona-kona...hihi

2.      #Murai
Seorang yang sangat RAMAH & RIUH
Dia pandai mengambil & menjaga hati orang lain.
Dia turut suka berGOSIP & Cakap BANYAK
Suka bercerita & menambah2 cerita supaya ceritanya mampu mempengaruhi orang yang mendengarnya.
Mempunyai badan yang ringan@ Cepat jer bergerak2 ke sana ke sini...
Dia seorang yang SUKA berkawan.
Orang sekelilingnya akan terasa ketika ketiadaanya.
Suasana akan SEPI jika dia tiada
Seorang yang suka glamour @ dia memang glamour kerana dia nak glamour!

3.       #Gagak
Seorang PEMERHATI
Dalam diam, dia juga akan mendengar cakap si Murai
Dalam diam juga dia juga menyampaikan segala gosip2 @ cerita yang dia dengar.
Dia juga akan mula memburuk-buruk orang dari belakang seolah2 memberi @ mencari peluang agar kedua2 pihak akan bertelagah!
Seorang yang suka mengadu domba.
Seorang yang bersifat dengan penuh kedengkian ( bukan daki k..hihi) & busuk hati atas kejayaan orang lain.




Inilah sedikit sebanyak yang aku ingat..kalau ada lagi..korang tambah2 la yer..
tapi ingat jangan jadi GAGAK & MURAI....menambah2 cerita.
So, plz...KESIMPULANNYA kat sini yang aku boleh kongsikan pada korang..
nak berkawan carilah SERATI!
Walaupun mungkin xramai yang boleh terima kehadirannya yang  agak NERD & penuh dengan keBAIKannya..tapi percayalah, dialah kawan yang boleh mengubah hidup & cara kita menjadi yang lebih baik..InsyaAllah.
Ingat..
Dekatkan dengan SERATI ,
Hindari MURAI,
Jauhi GAGAK.


Siapa kawan kita sekarang..adalah SIAPA kita di masa akan datang!



No comments:

Post a Comment